Netværk for voldsramte kvinder

Indhold
Forside
Netværkets historie
Presse
Artikler
Nyhedskategorier
Støt os
Sponsorer

Arbejdsgrupper
Lokale grupper

Debatforum
BLOG

Kontakt til os

Links

Søg

Brochurer

Grafiske konsulenter

Odense 25. nov. 2008 - FNs internationale dag for afskaffelse af vold mod kvinder

Brugersider (login)

Debatemner
Nyeste emne
Dårlig økonomi efter...
venner med sin volde...
at ramme moderen gen...
2007: Hvor gik Netvæ...
HK's linksside til h...
Mest aktive emner
Forældreansvarslov [15]
Ud af volds forhold [7]
QTV Søger medvirk... [3]
Hjemmesiden [3]
venner med sin vo... [2]

Nyeste artikler
Der er intet indhold i dette element endnu

Se indlæg
Netværk for voldsramte kvinder | Åben debat for alle | Åbent forum
Forfatter 2007: Hvor gik Netværkets satspuljemidler hen...
nete
Brugere

Antal indlæg: 46
Bopæl: tidl. næstformand/ fung.fmd. i Netværket 2003-2007
Lagt på d. 18-01-2010 10:19
En forklarende kommentar:

De omtalte 3,8 mill. kr., i klippet herunder:

( "Projektbeskrivelse:
Støtte og behandling til
kvinder og børn i voldsramte familier"
(Socialminsteriet, marts 2007)

29. marts 2007
06/001164/JT
06/000621/RBR )

- var satspuljemidlerne tildelt Netværket for den anden 3-årige periode.
Heraf nåede vi kun at anvende midler under et år...

Og hvorfor så det?

Og hvorfor gik Netværket fra at være støttet direkte af socialminsteren, og fra at være pkt. i Handlingsplanen om tiltag til støtte for partnervoldsramte kvinder - til pr. omgående at blive frataget de satspuljemdiler?

Og hvortil blev de til Netværket bevilgede midler overført?

Joeee - Socialministeriet lukkede på LOKKs direkte foranledning for Netværkets satspuljemidler... (en uberettiget* "tvangsfjernelse" af de offentlige satspuljemidler der var tildelt Netværket (ca. 4 mill. for denne anden 3-års periode).

Begrundelsen:

* (Dokumenterbart uberettiget:
Det sidste møde med LOKK, foregik mellem mig som fungerende formand for Netværket og LOKKS daværende forkvinde Jytte Mejnholt og daværende sekretariatschef Anne Mau (begge er siden fratrådt LOKK).
Til det møde, havde jeg taget en udenforstående advokatfuldmægtig med, som stod for referat af møderne.
Et referat LOKK tiltrådte.

Men ... bare en uge senere - lavede LOKK en uvarslet kovending:

LOKK skiftede uvarslet retning, og løb fra mødets konklusion om at arbejde fremadrettet osv. derfra, til .... at bruge udokumenterede beskyldninger mod bestyrelsen for uretmæssig anvendelse af midler (til psykolog supervisering af telefongruppe medlemmer) som argument for at inddrage alle bevillgede midler!!!

Pudsigt nok, er der tidsmæssigt fuldkomment sammenfald mellem denne kovending, og LOKKS nye projekt indenfor "tilbud" til partnervoldsramte...

Der skal ikke megen studenterhue til at se koblingen; LOKK ville altså have Netværkets midlerne til egne formål/ egen "produktion"...

Så, Netværkets midler ... gik såmænd direkte til disse nye tiltag i 'LOKK-industriens' regi:

(Hvorfor LOKK overhovedet var inde over Netværket:
De var indsat som garant for midlernes anvendelse ud fra krav fra Socialministeriet for sikkerhed for midlernes anvendelse, da Netværket juridisk ikke ville kunne sagsøges med "positivt udfald" hvis vi anvendte midlerne udenfor aftale grundlagets rammer.)

Dvs. LOKK skulle godkende hvad vi brugte midlerne til.
Det skete ved at LOKK blev informeret om alle økonomiske tiltag, både i planlægningsfasen, ved bestyrelsesmøder (v. deres repræsentant på møderne), og endelig ved refereater heraf, samt ved afregning.
De var således fuldt opdaterede om foreningens tiltag fra A-Z.

Men LOKK havde svært ved at anerkende, at foreningen ikke var deres råderum i øvrigt, og LOKK ville også gerne være medbestemmende for hvad foreningen skulle vælge af aktiviteter, el. ikke vælge...

Det ville bare ikke have været lovligt, fordi Netværket er en selvstændig stiftet forening, med en generalforsamlingsvalgt bestyrelse, der skal varetage medlemmernes ønsker til årets arbejder.

Men, desværre, kunne LOKKs daværende administratorer ikke holde egne kasketter adskilte:
økonomisikring (LOKKs område) >< Netværkets aktiviteter (jf. kvindernes ønsker for året som vedtaget på årets generalforsamling, og udvirket via den valgte bestyrelse).

Så, som Jytte Mejnholt skrev til mig, da jeg på vegne bestyrelsen sagde nej til nogle af deres krav, at nu var hun nødt til at "tage kasketten på" ...

Jo tak. Dén sure kasket havde en dårlig magt:

Indenfor en måned var der lukket for satspuljemidlerne til Netværket - og ... guess what - hvor de midler gik hen:

Se klippet herunder fra Socialminsteriets projekt anno marts 2009:

2.1. Tre initiativer

Projektet er sammensat af to hovedinitiativer og inkorporerer desuden midler fra et initiativforankret i Ligestillingsafdelingen:

Initiativ vedr. forstærket indsats for voldsramte kvinder og børn på krisecentre

Initiativ vedr. behandling af børn i voldsramte familier

Udmøntning af uforbrugte midler fra Ligestillingsafdelingen vedr. forbedret støtte til voldsofre.

Initiativ vedr. forstærket indsats for voldsramte kvinder og børn på krisecentre

Målet med projektet er at sikre, at der ydes støtte til børn og mødre, både før og efter de forlader et krisecenter. Der igangsættes et centralt initiativ, som skal støtte udviklingen af metoder og
modeller, der imødekommer dette mål, og som konkret yder økonomisk støtte til en forstærket indsats i en række projektkommuner og krisecentre. Der er bl.a. fokus på samarbejde mellem kommuner og mellem kommune og krisecentre. Projekterne skal forankres i kommunerne.

5
Projektet løber fra 2007-2010. Der er afsat 40 mio. kr.

En del af dette initiativ udgøres af, at en ansøgning fra Kvindecenterfonden Dannerhuset ifølge satspuljeaftalen imødekommes med 9 mio. kr. Der etableres et samarbejde mellem Dannerhuset og nærværende projekt om erfaringsudveksling og metodeudvikling. Herudover vil der i særlig grad
blive samarbejdet med Dannerhuset vedrørende evaluerings- og forskningsmæssige aktiviteter, idet Dannerhuset har ønsket at bidrage med 1 mio. kr. af deres bevilling til en evaluering, der dækker
såvel deres som nærværende projekt.

Initiativ vedr. behandling af børn i voldsramte familier

Målet i projektet er at opbygge en kapacitet i flere kommuner, så disse er i stand til at varetage opgaverne vedr. tidlig opsporing og behandling på forsvarlig vis. Desuden skal der indsamles viden
om behandlingsmetoder. Organisatorisk skal projektet bygges op med et ekspertpanel af eksperter, der dækker de faglige problemstillinger, som der arbejdes med i de enkelte projektkommuner.

Projektet er oprindeligt fastsat til at forløbe fra 2006-2009, men er forsinket pga. omstruktureringer i Styrelsen for Specialrådgivning og Social Service. Projektperioden forrykkes derfor til 2007-2010.
Der er afsat 8 mio. kr. Udmøntning af midler fra Ligestillingsafdelingen vedr. forbedret støtte til voldsofre
Ligestillingsafdelingen har valgt at bidrage til nærværende projekt via en bevilling, som ifølge anmærkningerne til Finansloven bl.a. skal anvendes til Støtte til ofrene at forbedre den landsdækkende støtte til voldsofre, fx ved psykologhjælp . Midlerne kommer fra returbetaling på
projektet Netværk for voldsramte kvinder .
[fremhævning her v. Nete]

Der er afsat 3,8 mio. kr. til denne del af projektet.

PS
Det omtalte sidste møde har sin helt egen historie.
For først blev jeg ringet op en hverdagseftermiddag af Jytte Meinholt, som "bad" (krævede) at jeg stillede til møde i København næste dag allerede - uden dagsorden el. anden formalia i orden...

Det "kunne" jeg desværre ikke. (Vel vil jeg ej stille med under 24 timers varsel, uden dagsorden, til "møde" - det er helt urimelige vilkår.)

Så insiterede hun på, at jeg skulle underskrive et referat fra et møde måneden før (et møde jeg ikke havde deltaget i). Det ville jeg heller ikke.

Det kvitterede Jytte Mejnholt sådan på:

"Så lukker jeg Netværket!".

... (tavshed fra min side et lille stykke tid)

Til det sagde jeg roligt kun een ting:
"Det kan du ikke. Vi er en generalforsamlingsstiftet forening.
Det er kun generalforsamlingen der kan lukke foreningen."

Så tavshed fra Jytte Mejnholt.
Og en ny, meget beslutsom udmelding:

"så lukker jeg for pengekassen!"

....
.....
....
(nogen der har lyst til at kommentere yderligere på det mon....)
.....

Epilog:
At blive truet af en som er ansat (for statsmidler) til at støtte partnervoldsramte kvinder....!?
Det er vist et af de største paradokser jeg nåede at opleve i mine næsten 4 år for Netværket... )

Redigeret af nete d. 27-01-2010 13:22
Send privat besked
Forfatter RE: 2007: Hvor gik Netværkets satspuljemidler hen...
nete
Brugere

Lagt på d. 26-01-2010 00:30
PS er tilføjet dd.
(det kom over mig, endelig at tage bladet helt fra munden, om hvad og hvordan midlernes fjernelse i sin tid faktisk foregik!)
Send privat besked
Forfatter RE: 2007: Hvor gik Netværkets satspuljemidler hen...
nete
Brugere

Lagt på d. 27-01-2010 13:17
http://www.lige.dk/files/pdf/vold/statusvold120607.pdf

Ligestillingsafdelingen 2007-42
KAP

Status på implementering af aktiviteter under ”Handlingsplan til bekæmpelse af mænds vold mod kvinder og børn i familien 2005-2008.” pr. april 2007

Vold mod kvinder er, udover at være en straffelovsovertrædelse, også et tegn på manglende ligeværd og respekt mellem kvinder og mænd. 64.000 kvinder bliver årligt udsat for fysisk vold. I to ud af tre tilfælde er volden begået af en nuværende eller tidligere partner. Det anslås, at ca. 29.000 børn i alderen 0-15 år årligt vokser op i voldsramte familier. Ca. 2.000 kvinder og børn flytter hvert år på krisecenter.
I 2002 blev regeringens første handlingsplan til bekæmpelse af vold mod kvinder (2002-2004) lanceret.

Den første handlingsplan har været med til at bryde tabuet omkring vold mod kvinder i hjemmet, men der er stadig brug for fokus på problemstillingen.

Minister for ligestilling præsenterede derfor den 20. april 2005 en ny 4-årig handlingsplan til bekæmpelse af mænds vold mod kvinder og børn i familien 2005-2008.

Aktiviteterne under handlingsplanen vil blive sat i gang løbende under perioden, for derigennem at opretholde fokus og skabe opmærksomhed omkring mænds vold mod kvinder og børn i familien.

Handlingsplanen for 2005-2008 fokuserer sine aktiviteter på forebyggelse og forankring af indsatsen inden for fire hovedformål:
• Støtte til ofrene
• Aktiviteter rettet mod voldsudøveren
• Aktiviteter rettet mod fagfolk
• Viden og information

Der er afsat i alt 64 mio. kroner på satspuljen til implementering af handlingsplanens aktiviteter. Heraf bidrager Integrationsministeriet med 4 mio. kroner til de aktiviteter i handlingsplanen, som retter sig mod etniske minoritetskvinder. 5,8 mio. kroner årligt er øremærket til Dialog mod Vold og 2 mio. kroner årligt er øremærket til en opgradering af den sociale indsats i kommunerne. Der blev ved satspuljeforliget i 2005 bevilliget yderligere 8 mio. kroner i perioden 2006-2009 til et forsøgsprojekt for børn, der er udsat for vold eller som overværer voldsepisoder i familien.

Handlingsplanen involverer fire ministerier, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Integrationsministeriet, Justitsministeriet og Socialministeriet. Ligestillingsafdelingen er, som formand for den tværministerielle arbejdsgruppe til bekæmpelse af vold mod kvinder,

1
tovholder på implementeringen af handlingsplanen. Handlingsplanen kan læses på www.lige.dk under publikationer.
Denne status er en oversigt over implementeringen af aktiviteterne i handlingsplanen pr. april 2007. Statusnotatet er opdelt i temaer og aktiviteterne følger den nummerering, som de har i handlingsplanen.

Derudover nævner oversigten initiativer til bekæmpelse af vold mod kvinder og børn, som er taget af regeringen uden for handlingsplanen.
Den tværministerielle arbejdsgruppe er ansvarlig for, at der hvert år offentliggøres en status på implementeringen.

Støtte til ofrene:
Aktivitet
Status:

1: Netværk for voldsramte kvinder

LOKK indgik med virkning fra 1. januar 2006 en samarbejdsaftale med Netværk for voldsramte Kvinder, og er ifølge denne aftale bevillingsansvarlig for handlingsplanens midler til Netværket. Samarbejdsaftalen blev endvidere tiltrådt af ligestillingsafdelingen. Der var ved indgåelsen en klar forventning om et flerårigt samarbejde.
Udviklingen i løbet af 2006 viste dog, at det ikke har været muligt at indfri intentionerne bag samarbejdsaftalen, primært fordi der var for stor forskel i LOKK’s og Netværkets opfattelse og fortolkning af bevillingsforudsætningerne, hvorfor LOKK opsagde samarbejdsaftalen, hvorefter ligestillingsafdelingen meddelte, at bevillingen bortfaldt. Samarbejdet ophørte formelt pr. 12.2. 2007.

2. Hotline for voldsramte kvinder

Hotlinen er etableret. Der er bevilliget midler til støtte i perioden 2005-2007. Der er budgetteret med støtte også i 2008.
Hotlinen 70 20 30 82 er døgnåben, (....)

(....)
Send privat besked
Spring til debat:

Økonomiske bidrag
Hjælp os økonomisk ! klik på

Indsamlede beløb går til drift af vores hotline
70 266 112
samt vores hjemmeside.

Log på
Brugernavn

Kodeord

Er du ikke registreret bruger endnu?